Vraag
Ik heb de fatwa’s over de Sutrah gelezen op uw website en ik ben nog steeds in de war over de volgende twee items:- A. Wat is het minimum dat als Sutrah wordt geaccepteerd in termen van hoogte of breedte?
- B. Wat is de dichtstbijzijnde en verste afstand die iemand kan nemen ten opzichte van de Sutrah tijdens het bidden?
Samengevat antwoord
Het wordt aanbevolen dat de imam en degene die alleen bidt tegenover een sutrah bidt. De beste Sutrah die een persoon tijdens het bidden kan plaatsen is de hoogte van de achterkant van een zadel, ongeveer de afstand van de elleboog tot de punt van de middelvinger, maar als deze minder is, maakt het niet uit; zelfs als het een pijl of een stok is, is het aanvaardbaar.Antwoord
Alle lof zij Allah.
Is het hebben van een Sutrah verplicht?
Het is aanbevolen voor de imam en degene die alleen bidt om te bidden richting naar een sutrah, vanwege de overlevering overgeleverd door Abu Dawud (598) van Abu Sa`id Al-Khudri (moge Allah tevreden met hem zijn) die zei: De Boodschapper van Allah ﷺ zei: “Als iemand van jullie bidt, laat hem dan bidden richting een Sutrah en laat hem er dichtbij komen.” Shaykh Al-Albani (moge Allah hem genadig zijn) zei: “De Isnad (keten van overleveraars) is authentiek.”
Doel van het plaatsen van een Sutrah tijdens het gebed
Er staat in Al-Mawsu`ah Al-Fiqhiyyah (24/177):
“Het is Sunnah voor de aanbidder, als hij alleen of als imam bidt, om een Sutrah voor hem te plaatsen om te voorkomen dat mensen voor hem lopen en om hem in staat te stellen zich goed te concentreren op de handelingen van het gebed. Dat komt door de overlevering overgeleverd door Abu Sa`id Al-Khudri (moge Allah tevreden met hem zijn), dat de Profeet ﷺ zei: ‘Als iemand van jullie bidt, laat hem dan bidden richting een Sutrah en laat hem er dichtbij komen en niemand voor hem laten passeren .’ En omdat hij ﷺ zei: ‘Laat iemand van jullie naar een Sutrah kijken tijdens het bidden, ook al is het een pijl.’
Wat betreft degene die achter een imam bidt: het wordt niet aanbevolen voor hem om een Sutrah te gebruiken volgens de consensus van de geleerden, omdat de Sutrah van de Imam de Sutrah is van degene die achter hem bidt of omdat de Imam een Sutrah voor hem is.”
Hoe hoog moet de Sutrah zijn?
De Sunnah is dat de aanbidder iets gebruikt dat staat als een Sutrah en het is beter als het de hoogte van de achterkant van een zadel is of meer, vanwege de overlevering overgeleverd door Muslim (771) van ‘Aishah (moge Allah tevreden zijn met haar) die zei: De Boodschapper van Allah ﷺ werd gevraagd over de Sutrah voor iemand die aan het bidden is en hij zei: “Als de achterkant van een zadel.”
Geleerden zeiden:
“Deze Hadith geeft aan dat het aanbevolen is om een Sutrah te plaatsen voor degene die bidt, en legt uit dat de minimale Sutrah de achterkant van een zadel is, wat de lengte is van de onderarm, of ongeveer de afstand van de elleboog tot de punt van de middelvinger. “Dit doel kan worden gediend door alles wat hij voor zich neerzet.” (Sharh Muslim, 4/216)
Ibn Qudamah (moge Allah hem genadig zijn) zei:
“Met betrekking tot de vraag of het dik of dun moet zijn, bestaat er voor zover wij geen definitie kennen. Het kan dun zijn als een pijl of een speer of het kan dik zijn als een muur. De Profeet ﷺ gebruikte een korte speer als Sutrah .
Abu Sa`id (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: We gebruikten een pijl of een steen als een Sutrah voor het gebed. Er is ook overgeleverd van Saburah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de Profeet ﷺ zei: ‘Gebruik een Sutrah voor het gebed, zelfs als het een pijl is.’ (Overgeleverd door Al-Athram)
Al-Awza ‘i (moge Allah hem genadig zijn) zei: ‘Een pijl of een zweep is voldoende.’ Ahmad (moge Allah hem genadig zijn) zei: ‘Ik geef er de voorkeur aan dat het breder is dan dat, omdat de woorden ‘zelfs als het een pijl is’ aangeven dat iets anders passender is dan dat’ ” (Al-Mughni, 2/ 38)
Shaykh Ibn ‘Uthaymin (moge Allah hem genadig zijn) werd gevraagd naar de grootte van de Sutrah voor iemand die aan het bidden is.
Hij antwoorde:
“De beste Sutrah die een persoon kan plaatsen als hij bidt is de hoogte van de achterkant van een zadel, ongeveer de afstand van de elleboog tot de punt van de middelvinger, maar als deze minder is, maakt het niet uit; zelfs als het een pijl of een stok is, is het aanvaardbaar.” (Majmu` Fatawa Ibn `Uthaymin, 13/326)
Dicht bij de Sutrah staan
De Sunnah is dat de aanbidder dicht bij zijn Sutrah moet staan, zodat hij iedereen kan tegenhouden die voor hem probeert te lopen , vanwege de overlevering overgeleverd door Abu Dawud (695) van Sahl ibn Abu Hathmah (moge Allah tevreden zijn met hem) van de Profeet ﷺ die zei: “Wanneer iemand van jullie bidt richting een Sutrah, laat hem er dichtbij komen, anders zal satan zijn gebed onderbreken.” (Geclassificeerd als geluid door Ibn `Abd Al-Barr in At-Tamhid (4/195); geclassificeerd als authentiek door An-Nawawi in Al-Majmu` (4/195) en door Al-Albani in Sahih Abu Dawud)
De geleerden (moge Allah hen genadig zijn) verschilden van mening over de afstand en vanaf waar deze gemeten moest worden.
- Sommigen van hen zeiden dat de afstand drie el is vanaf de voeten van degene die bidt, omdat de Profeet ﷺ in de Ka’bah bad met drie el tussen hem en de muur. (Overgeleverd door Al-Bukhari, 506). Dit is de mening van de Hanafi’s, Shafa’is en Hanbalis en het is wat wordt begrepen uit de woorden van Malik, omdat de afstand tussen degene die aan het bidden is en de Sutrah net zo groot moet zijn als hij nodig heeft om te staan, te buigen en te bidden. (Zie: Al-Mawsu`ah Al-Fiqhiyyah, 24/184)
- Anderen waren van mening dat de afstand voldoende moet zijn om een schaap te laten passeren, vanaf de plaats waar de aanbidder neerknielt. Dit vanwege de overlevering overgeleverd door Al-Bukhari (474) en Muslim (508) van Sahl ibn Sa`d ( moge Allah tevreden met hem zijn) die zei: Tussen de plaats waar de Boodschapper van Allah ﷺ bad en de muur was er een ruimte waar een schaap kon passeren.
De geleerden zeiden:
“In de hadith, tussen de plaats waar de Boodschapper van Allah ﷺ bad en de muur was er een ruimte waar een schaap kon passeren, wat wordt bedoeld met ‘de plaats waar hij bad’ is de plaats waar hij knielde. Dit geeft aan dat de Sunnah bedoeld is voor degene die bidt om dicht bij zijn Sutrah te blijven.”
- Sommige geleerden komen tot overeenstemming tussen de Hadith van Ibn ‘Umar en die van Sahl ibn Sa’d (moge Allah tevreden met hen beiden zijn) door de Hadith van Ibn ‘Umar, die drie el noemt, te interpreteren als van toepassing wanneer de aanbidder staat en de Hadith van Sahl, die een ruimte noemt waar een schaap langs zou kunnen gaan als van toepassing wanneer de aanbidder zich ter aarde werpt.
En Allah weet het het beste.